Вигадуючи колесо. Під атракціон в історичній частині Чернігова виділили землю
У четвер, 25 червня, депутати Чернігівської міської ради підтримали ініціативу міського голови та дозволили управлінню ЖКГ приступити до земельних процедур, пов’язаних з майбутнім потенційним встановленням колеса огляду. За таке рішення проголосували 26 депутатів з 34 присутніх у залі.
Технічні питання
Питання стосувалося розробки проєкту землеустрою ділянки на розі вулиці Єлецької та проспекту Миру – з правого боку від колишньої Алеї Героїв, якщо стояти обличчям до Катерининської церкви.
Площа ділянки – 0,65 га. Вартість робіт, які має оплатити місто з бюджету за проєкт, – від 200 до 300 тис. грн, зазначив начальник управління ЖКГ Ярослав Куц. У свою чергу міський голова Владислав Атрошенко висловив упевненість, що вдасться вкластися у 200 тис. грн.
Ідею міський голова Чернігова Владислав Атрошенко відродив на початку 2020 року. На одній з нарад у мерії у січні він попросив підлеглих повернутися до питання встановлення колеса огляду в місті, нагадавши, що у 2019 році вже проводилися консультації щодо можливості монтажу в центральній частині Чернігова атракціону, який був би цікавим для туристів. Він заявив, що це приманить не лише класичних туристів, але й тих, хто приїздить в наше місто з побутовою метою – зробити закупи.
У свою чергу тоді начальник управління ЖКГ Ярослав Куц акцентував увагу на тому, що відповідний запит на адресу проєктантів місто робило і ті запевнили, що у них навіть є інвестор.
Обираємо місце
На початку червня Владислав Атрошенко нагадав підлеглим про своє доручення щодо атракціону. Тоді ж він висловився і щодо пріоритетів, назвавши ідеальним місцем – зелену зону на колишній Алеї героїв.
– Колесо було бажано б там. Для туриста це класне рішення. Я впевнений відчуваю що буде класно, – зазначив міський голова і попросив не зволікати з цим питанням.
Власне, після цього доля колеса була визначена – а усі альтернативні варіанти розглядалися побіжно. Йшлося про дві інші можливі ділянки – ближче до Катерининської церкви та на місце недобудованого (його вже розбирають) готелю на Валу. Головна проблема тут – це державний (а не комунальний) статус землі. Це територія національного архітектурно-історичного заповідника і «тулити» там атракціон такого масштабу навряд чи хтось дозволив би.
При цьому все, що далі 500 метрів від Красної площі міський голова навіть не розглядав. Зокрема,поставив хрест на площі Героїв Небесної сотні (між готелем «Україна» та Головпоштамтом), заявивши, що настільки далеко від центру половина туристів не дійде. Дивні уявлення про туристів, які приїздять в центр, обідають, роззираються навколо і їдуть назад. Тим більше що колесо огляду було би видно здалеку і в будь-якому разі туристи би його помітили.
Потенційно успішним місцем могла би бути галявина між РАЦСом і набережною Стрижня. Тут принаймні можна розраховувати на появу нової шлюбної традиції – після розпису молодята і всі гості каталися би і давали гарантовану виручку. До того, ж вид звідси відкривався би не гірший, а саме колесо можна робити вищим, оскільки це вже не історична зона.
Обираємо інвестора
Втім, на сесії обговорення теж не було, а спроби противників ініціативи змусити депутатів та міського голову для початку взагалі обговорити доцільність колеса, не були почуті. Зокрема, активіст Олександр Гашпар та народний депутат Сергій Гривко, підняли питання про необхідність проведення публічних громадських слухань щодо колеса огляду фактично в історичному центрі міста.
Владислав Атрошенко пообіцяв, що слухання обов’язково відбудуться, проте перед цим необхідно ухвалити рішення по землі.
– Я гарантую проведення відкритих громадських слухань, бо мені на рівному місці конфлікти не потрібні. Якщо щось виходитиме за рамки здорового глузду, я на це не піду. Але якщо зараз по землі не ухвалимо рішення – втратимо час, – заявив міський голова. – Яке може бути обговорення без проєкту? Публічне обговорення чого? Ідеї? На пальцях?
Підтримав його і начальник управління ЖКГ Ярослав Куц, який пояснив: спочатку має бути розробка проєкту, а вже потім – громадське обговорення.
– Щоб провести слухання, має бути проєкт. Кінь поперед возу, а не навпаки. Буде проєкт – будуть слухання, – зазначив чиновник.
Також Ярослав Куц розвіяв припущення щодо втрати містом грошей за проєкт (на підведення комунікацій та проведення археологічних розкопок).
– Потім на конкурс з придбання права оренди для будівництва колеса в стартову ціну ми включимо, крім самого цього права, наші всі витрати: розробку проєкту та археологічні дослідження. Стартова ціна всі втрати бюджету буде включати, – сказав начальник управління ЖКГ
Але при цьому існує цілком імовірний варіант, за якого втрати все ж будуть. І саме тому противники ідеї вимагали спочатку провести слухання, а вже потім починати проєктні роботи.
– Якщо громадськість скаже ні, то інвестор не зайде – і це будуть втрати міського бюджету, – погодився Владислав Атрошенко з побоюваннями іншої сторони.
Втім, така наполегливість щодо саме цього місця змушує припускати, що з інвестором влада вже визначилася (і він хоче саме тут) ще до конкурса, хоча й обіцяє його проводити максимально прозоро. Інакше пояснити бажання забронювати саме це місце – складно. Та й січневі слова Ярослава Куца про наявність інвестора дають додаткових балів цій версії.
Альтернатива
Звучали й інші думки. Зокрема, депутат від «Нашого краю» Віктор Бистров висловив сумнів, що колесо огляду стане унікальним туристичним об’єктом, через який до Чернігова поїдуть туристи.
– Якась значна привабливість міста – не факт, що вона буде. Що унікального в колесі, як атракціоні? Можливо, все ж таки треба спілкуватися з фахівцями в галузі туризму, можливо, побудувати аквапарк…– відреагував депутат. До того ж його (як і ще одного депутата – Олександра Тимошенка від «Самопомочі») хвилює, що через майбутні роботи доведеться частково руйнувати недавно зроблений ремонт на Алеї.
Під час обговорення у сесійній залі прозвучала й більш оригінальна ідея. Ірина Березинець («Радикальна партія») запропонувала замість колеса поставити «скляний швидкісний ліфт з рестораном на верхівці» або збудувати дзвіницю для Катерининської церкви і вже нею пустити такий ліфт. Вона вважає, що це стане туристичним магнітом.
– В сучасному світі будують швидкісні високі ліфти зі скляною площадкою, де можна бачити як їдуть машини, тече річка… Зверху – ресторан. І це буде класний інфраструктурний проєкт. І більш привабливий, – зазначила депутатка
Владислав Атрошенко пообіцяв обговорити варіант, але висловився щодо такої перспективи скептично. Мовляв, колесо огляду буде сприйматися більш класично і не так радикально.
ЮНЕСКО та історія
Владислав Атрошенко запевнив депутатів і громадськість, що колесо буде до 35 метрів висотою – на три метри нижче хреста Катерининської церкви, і його не буде видно на панорамі, яка відкривається при в’їзді в місто з боку Києва. Тобто вигляд атракціон не зіпсує.
В свою чергу пізніше висловився з цього приводу історик та екскурсовод Володимир Пилипенко.
– Розташування колеса у тому місці, що озвучено, порушить усі можливі і неможливі пам’яткоохоронні норми України. І, до речі, не лише України. Перехрестя проспекту Миру і Єлецької вулиці знаходиться у охоронній зоні і там не можна НІЧОГО будувати без попередніх розкопок, – переконаний він.
Втім, чиновники обіцяють, що розкопки будуть. Але э інша проблема, на яку вказує історик:
– Місце встановлення колеса припадає на оборонний рів Третяка (був колись у старому Чернігові такий район). Потім той рів засипали, але він продовжує просідати. А зі знанням історії у наших будівельників завжди були проблеми, – наголошує Володимир Пилипенко.
Ще одна потенційна небезпека – міжнародна. Ще на сесії Олександр Гашпар нагадав, що історичний центр Чернігова претендує на потрапляння до Списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО і навів приклади Києва та Дрездену. У першому випадку будівництво мосту біля Володимирської гірки відбувалося під контролем ЮНЕСКО, а у другому – німецьке місто взагалі втратило місце у Списку через будівництво сучасного об’єкта в захищеній зоні. Володимир Пилипенко попереджає, що міжнародний резонанс буде:
– Пам'ятки Чернігова подані до попереднього списку світової спадщини ЮНЕСКО. Це – давня історія, яка зависла на добрих 30 років, але пару років тому почала рушати з місця. Тоді Чернігову запропонували номінувати не окремі пам'ятки, а історичний ландшафт. І тут колесо ну ніяк не вписується у історичний ландшафт міста, адже критично важливим фактором є збереження осей огляду, силует міста та висотність забудови. А ви лише уявіть собі як визиратиме з-за Катеринки колесо. Тобто на мріях про ЮНЕСКО можна ставити жирний хрест такого розміру, щоб видно було із верхньої точки колеса.
Технічні питання
Питання стосувалося розробки проєкту землеустрою ділянки на розі вулиці Єлецької та проспекту Миру – з правого боку від колишньої Алеї Героїв, якщо стояти обличчям до Катерининської церкви.
Площа ділянки – 0,65 га. Вартість робіт, які має оплатити місто з бюджету за проєкт, – від 200 до 300 тис. грн, зазначив начальник управління ЖКГ Ярослав Куц. У свою чергу міський голова Владислав Атрошенко висловив упевненість, що вдасться вкластися у 200 тис. грн.
Ідею міський голова Чернігова Владислав Атрошенко відродив на початку 2020 року. На одній з нарад у мерії у січні він попросив підлеглих повернутися до питання встановлення колеса огляду в місті, нагадавши, що у 2019 році вже проводилися консультації щодо можливості монтажу в центральній частині Чернігова атракціону, який був би цікавим для туристів. Він заявив, що це приманить не лише класичних туристів, але й тих, хто приїздить в наше місто з побутовою метою – зробити закупи.
У свою чергу тоді начальник управління ЖКГ Ярослав Куц акцентував увагу на тому, що відповідний запит на адресу проєктантів місто робило і ті запевнили, що у них навіть є інвестор.
Обираємо місце
На початку червня Владислав Атрошенко нагадав підлеглим про своє доручення щодо атракціону. Тоді ж він висловився і щодо пріоритетів, назвавши ідеальним місцем – зелену зону на колишній Алеї героїв.
– Колесо було бажано б там. Для туриста це класне рішення. Я впевнений відчуваю що буде класно, – зазначив міський голова і попросив не зволікати з цим питанням.
Власне, після цього доля колеса була визначена – а усі альтернативні варіанти розглядалися побіжно. Йшлося про дві інші можливі ділянки – ближче до Катерининської церкви та на місце недобудованого (його вже розбирають) готелю на Валу. Головна проблема тут – це державний (а не комунальний) статус землі. Це територія національного архітектурно-історичного заповідника і «тулити» там атракціон такого масштабу навряд чи хтось дозволив би.
При цьому все, що далі 500 метрів від Красної площі міський голова навіть не розглядав. Зокрема,поставив хрест на площі Героїв Небесної сотні (між готелем «Україна» та Головпоштамтом), заявивши, що настільки далеко від центру половина туристів не дійде. Дивні уявлення про туристів, які приїздять в центр, обідають, роззираються навколо і їдуть назад. Тим більше що колесо огляду було би видно здалеку і в будь-якому разі туристи би його помітили.
Потенційно успішним місцем могла би бути галявина між РАЦСом і набережною Стрижня. Тут принаймні можна розраховувати на появу нової шлюбної традиції – після розпису молодята і всі гості каталися би і давали гарантовану виручку. До того, ж вид звідси відкривався би не гірший, а саме колесо можна робити вищим, оскільки це вже не історична зона.
Обираємо інвестора
Втім, на сесії обговорення теж не було, а спроби противників ініціативи змусити депутатів та міського голову для початку взагалі обговорити доцільність колеса, не були почуті. Зокрема, активіст Олександр Гашпар та народний депутат Сергій Гривко, підняли питання про необхідність проведення публічних громадських слухань щодо колеса огляду фактично в історичному центрі міста.
Владислав Атрошенко пообіцяв, що слухання обов’язково відбудуться, проте перед цим необхідно ухвалити рішення по землі.
– Я гарантую проведення відкритих громадських слухань, бо мені на рівному місці конфлікти не потрібні. Якщо щось виходитиме за рамки здорового глузду, я на це не піду. Але якщо зараз по землі не ухвалимо рішення – втратимо час, – заявив міський голова. – Яке може бути обговорення без проєкту? Публічне обговорення чого? Ідеї? На пальцях?
Підтримав його і начальник управління ЖКГ Ярослав Куц, який пояснив: спочатку має бути розробка проєкту, а вже потім – громадське обговорення.
– Щоб провести слухання, має бути проєкт. Кінь поперед возу, а не навпаки. Буде проєкт – будуть слухання, – зазначив чиновник.
Також Ярослав Куц розвіяв припущення щодо втрати містом грошей за проєкт (на підведення комунікацій та проведення археологічних розкопок).
– Потім на конкурс з придбання права оренди для будівництва колеса в стартову ціну ми включимо, крім самого цього права, наші всі витрати: розробку проєкту та археологічні дослідження. Стартова ціна всі втрати бюджету буде включати, – сказав начальник управління ЖКГ
Але при цьому існує цілком імовірний варіант, за якого втрати все ж будуть. І саме тому противники ідеї вимагали спочатку провести слухання, а вже потім починати проєктні роботи.
– Якщо громадськість скаже ні, то інвестор не зайде – і це будуть втрати міського бюджету, – погодився Владислав Атрошенко з побоюваннями іншої сторони.
Втім, така наполегливість щодо саме цього місця змушує припускати, що з інвестором влада вже визначилася (і він хоче саме тут) ще до конкурса, хоча й обіцяє його проводити максимально прозоро. Інакше пояснити бажання забронювати саме це місце – складно. Та й січневі слова Ярослава Куца про наявність інвестора дають додаткових балів цій версії.
Альтернатива
Звучали й інші думки. Зокрема, депутат від «Нашого краю» Віктор Бистров висловив сумнів, що колесо огляду стане унікальним туристичним об’єктом, через який до Чернігова поїдуть туристи.
– Якась значна привабливість міста – не факт, що вона буде. Що унікального в колесі, як атракціоні? Можливо, все ж таки треба спілкуватися з фахівцями в галузі туризму, можливо, побудувати аквапарк…– відреагував депутат. До того ж його (як і ще одного депутата – Олександра Тимошенка від «Самопомочі») хвилює, що через майбутні роботи доведеться частково руйнувати недавно зроблений ремонт на Алеї.
Під час обговорення у сесійній залі прозвучала й більш оригінальна ідея. Ірина Березинець («Радикальна партія») запропонувала замість колеса поставити «скляний швидкісний ліфт з рестораном на верхівці» або збудувати дзвіницю для Катерининської церкви і вже нею пустити такий ліфт. Вона вважає, що це стане туристичним магнітом.
– В сучасному світі будують швидкісні високі ліфти зі скляною площадкою, де можна бачити як їдуть машини, тече річка… Зверху – ресторан. І це буде класний інфраструктурний проєкт. І більш привабливий, – зазначила депутатка
Владислав Атрошенко пообіцяв обговорити варіант, але висловився щодо такої перспективи скептично. Мовляв, колесо огляду буде сприйматися більш класично і не так радикально.
ЮНЕСКО та історія
Владислав Атрошенко запевнив депутатів і громадськість, що колесо буде до 35 метрів висотою – на три метри нижче хреста Катерининської церкви, і його не буде видно на панорамі, яка відкривається при в’їзді в місто з боку Києва. Тобто вигляд атракціон не зіпсує.
В свою чергу пізніше висловився з цього приводу історик та екскурсовод Володимир Пилипенко.
– Розташування колеса у тому місці, що озвучено, порушить усі можливі і неможливі пам’яткоохоронні норми України. І, до речі, не лише України. Перехрестя проспекту Миру і Єлецької вулиці знаходиться у охоронній зоні і там не можна НІЧОГО будувати без попередніх розкопок, – переконаний він.
Втім, чиновники обіцяють, що розкопки будуть. Але э інша проблема, на яку вказує історик:
– Місце встановлення колеса припадає на оборонний рів Третяка (був колись у старому Чернігові такий район). Потім той рів засипали, але він продовжує просідати. А зі знанням історії у наших будівельників завжди були проблеми, – наголошує Володимир Пилипенко.
Ще одна потенційна небезпека – міжнародна. Ще на сесії Олександр Гашпар нагадав, що історичний центр Чернігова претендує на потрапляння до Списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО і навів приклади Києва та Дрездену. У першому випадку будівництво мосту біля Володимирської гірки відбувалося під контролем ЮНЕСКО, а у другому – німецьке місто взагалі втратило місце у Списку через будівництво сучасного об’єкта в захищеній зоні. Володимир Пилипенко попереджає, що міжнародний резонанс буде:
– Пам'ятки Чернігова подані до попереднього списку світової спадщини ЮНЕСКО. Це – давня історія, яка зависла на добрих 30 років, але пару років тому почала рушати з місця. Тоді Чернігову запропонували номінувати не окремі пам'ятки, а історичний ландшафт. І тут колесо ну ніяк не вписується у історичний ландшафт міста, адже критично важливим фактором є збереження осей огляду, силует міста та висотність забудови. А ви лише уявіть собі як визиратиме з-за Катеринки колесо. Тобто на мріях про ЮНЕСКО можна ставити жирний хрест такого розміру, щоб видно було із верхньої точки колеса.