Час рахувати і розраховуватися. Знову про ринок на Ремзаводі
Епопея навколо ринку «Шанхай» продовжується. З’являються додаткові відомості та пояснення.
Про який борг говорять у міській раді
На сьогодні земля за адресою проспект Миру, 194 у Чернігові, на якій свого часу розміщувався колишній завод «Жовтневий молот», юридично перебуває в комунальній власності міста і відповідно до чинної містобудівної документації є «землями промисловості».
Юридична особа – фактичний землекористовувач, яка є законним власником будівлі на земельній ділянці комунальної власності, відповідно до земельного та податкового законодавства зобов’язана мати правові підстави використання таких земель та належно сплачувати кошти за це використання. Сума такої плати має бути вказана в договорі оренди такої земельної ділянки.
Чернігівська міська рада з 2009 року добивається укладення такого договору. Втім інша сторона (власники нерухомості, яка знаходиться на цій землі) такий договір під різними приводами не підписує. З 2007 року й по сьогодні відбуваються судові процеси, які з позиції власників нерухомості фактично зводяться до одного – уникнення укладення договору оренди землі з міською радою. Таким чином, юридично ці земельні ділянки на сьогодні використовуються без правовстановлюючих документів, тобто фактично є самовільно зайнятими.
Всупереч вимогам законодавства, власники нерухомості по проспекту Миру, 194 наразі визначають земельні платежі на власний розсуд. У свою чергу, Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради нараховує збитки, завдані багаторічним використанням самовільно зайнятих земельних ділянок загальною площею майже 7 га.
Зокрема, виконавчим комітетом Чернігівської міської ради в 2017 році затверджені суми збитків трьом підприємствам, між якими тоді була поділена нерухомість на території колишнього заводу:
- ПАТ «ЧРМЗ «Жовтневий молот» - 1811644,55 грн;
- ТОВ «Відродження старого міста» - 566834,51 грн;
- ТОВ «Творчий кластер «Ремзавод» - 802618 грн.
Ці суми збитків вже неодноразово оскаржувалися в судах і скасовані не були. Проте підприємства їх до міського бюджету не сплатили.
Окрім того, на сьогодні очевидним фактом є те, що фактичне використання принаймні частини території колишнього заводу «Жовтневий молот» вже не відповідає цільовому призначенню «землі промисловості» (плата за землю для промисловості менша). І міська рада зацікавлена в тому, щоби документи в передбаченому законом порядку були узгоджені з фактичним станом речей.
Зокрема, у 2017 році результатом зустрічей, проведених з представниками вже згаданих товариств, став розроблений план організації території. За заявами ПАТ «ЧРМЗ «Жовтневий молот», ТОВ «Творчий кластер «Ремзавод» та ТОВ «Відродження старого міста» рішенням Чернігівської міської ради від 17 серпня 2017 року їм надано дозволи на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Проте, цим шляхом власники нерухомості не пішли. Всупереч вимогам Земельного кодексу України, Закону України «Про землеустрій», Закону України «Про оренду землі» земельні ділянки і на даний час використовуються ними на бездоговірній основі, а місто втрачає значні кошти.
Незаконне будівництво – небезпека для людей
25 лютого на засіданні сесії Чернігівської міської ради оприлюднено інформацію про те, що в одному з приміщень колишнього «Жовтневого молоту» ведуться ремонтно-будівельні роботи без необхідних дозволів і контролю. А інші приміщення, які реконструйовані раніше, використовуються без документів про введення в експлуатацію.
Зокрема, Управління Державного архітектурно-будівельного контролю Чернігівської міської ради в лютому 2019 року провело позапланову перевірку виявленого факту самочинного будівництва в одному з корпусів за адресою проспект Миру, 194. Встановлено, що документів декларативно-дозвільного характеру (обов’язкові) на цей об’єкт будівництва немає. Перевірка зафіксувала факт виконання будівельних робіт з реконструкції будівлі (корпус №4) з втручанням у зовнішні огороджувальні конструкції без дозволу на їх виконання.
За результатами перевірки забудовника притягнули до адмінвідповідальності. Внесені приписи про зупинення робіт і про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності. А порушника зобов’язано оформити документи для виконання будівельних робіт відповідно до вимог законодавства або ж привести об’єкт будівництва до попереднього стану.
Юридична позиція підприємства-власника будівлі полягає в тому, що відповідальність за правопорушення лежить не на ньому, а на фізичній особі, якій ця частина корпусу надана в тимчасову позичку. Саме ця фізична особа і проводить будівельні роботи.
Оскільки подібне дуже нагадує схему ухилення від відповідальності, Чернігівська міська рада звертається до правоохоронних органів з проханням провести перевірку цих та інших пов’язаних фактів.
Варто розуміти небезпеку, яку потенційно несуть такі роботи та подальша експлуатація цих приміщень. Оскільки будівництво проводилося без затвердженого робочого проекту та документів, які надавали би право на виконання будівельних робіт – державні органи офіційно не можуть контролювати якість будівельно-монтажних робіт, проектування, застосованих будівельних матеріалів та виробів, здійснення авторського та технічного нагляду.
Відтак, неможливо буде встановити наскільки об’єкт відповідатиме будівельним стандартам, нормам, правилам. А результати такого будівництва можуть становити реальну загрозу життю та здоров’ю як працівників, так і відвідувачів даних приміщень.
Про який борг говорять у міській раді
На сьогодні земля за адресою проспект Миру, 194 у Чернігові, на якій свого часу розміщувався колишній завод «Жовтневий молот», юридично перебуває в комунальній власності міста і відповідно до чинної містобудівної документації є «землями промисловості».
Юридична особа – фактичний землекористовувач, яка є законним власником будівлі на земельній ділянці комунальної власності, відповідно до земельного та податкового законодавства зобов’язана мати правові підстави використання таких земель та належно сплачувати кошти за це використання. Сума такої плати має бути вказана в договорі оренди такої земельної ділянки.
Чернігівська міська рада з 2009 року добивається укладення такого договору. Втім інша сторона (власники нерухомості, яка знаходиться на цій землі) такий договір під різними приводами не підписує. З 2007 року й по сьогодні відбуваються судові процеси, які з позиції власників нерухомості фактично зводяться до одного – уникнення укладення договору оренди землі з міською радою. Таким чином, юридично ці земельні ділянки на сьогодні використовуються без правовстановлюючих документів, тобто фактично є самовільно зайнятими.
Всупереч вимогам законодавства, власники нерухомості по проспекту Миру, 194 наразі визначають земельні платежі на власний розсуд. У свою чергу, Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради нараховує збитки, завдані багаторічним використанням самовільно зайнятих земельних ділянок загальною площею майже 7 га.
Зокрема, виконавчим комітетом Чернігівської міської ради в 2017 році затверджені суми збитків трьом підприємствам, між якими тоді була поділена нерухомість на території колишнього заводу:
- ПАТ «ЧРМЗ «Жовтневий молот» - 1811644,55 грн;
- ТОВ «Відродження старого міста» - 566834,51 грн;
- ТОВ «Творчий кластер «Ремзавод» - 802618 грн.
Ці суми збитків вже неодноразово оскаржувалися в судах і скасовані не були. Проте підприємства їх до міського бюджету не сплатили.
Окрім того, на сьогодні очевидним фактом є те, що фактичне використання принаймні частини території колишнього заводу «Жовтневий молот» вже не відповідає цільовому призначенню «землі промисловості» (плата за землю для промисловості менша). І міська рада зацікавлена в тому, щоби документи в передбаченому законом порядку були узгоджені з фактичним станом речей.
Зокрема, у 2017 році результатом зустрічей, проведених з представниками вже згаданих товариств, став розроблений план організації території. За заявами ПАТ «ЧРМЗ «Жовтневий молот», ТОВ «Творчий кластер «Ремзавод» та ТОВ «Відродження старого міста» рішенням Чернігівської міської ради від 17 серпня 2017 року їм надано дозволи на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Проте, цим шляхом власники нерухомості не пішли. Всупереч вимогам Земельного кодексу України, Закону України «Про землеустрій», Закону України «Про оренду землі» земельні ділянки і на даний час використовуються ними на бездоговірній основі, а місто втрачає значні кошти.
Незаконне будівництво – небезпека для людей
25 лютого на засіданні сесії Чернігівської міської ради оприлюднено інформацію про те, що в одному з приміщень колишнього «Жовтневого молоту» ведуться ремонтно-будівельні роботи без необхідних дозволів і контролю. А інші приміщення, які реконструйовані раніше, використовуються без документів про введення в експлуатацію.
Зокрема, Управління Державного архітектурно-будівельного контролю Чернігівської міської ради в лютому 2019 року провело позапланову перевірку виявленого факту самочинного будівництва в одному з корпусів за адресою проспект Миру, 194. Встановлено, що документів декларативно-дозвільного характеру (обов’язкові) на цей об’єкт будівництва немає. Перевірка зафіксувала факт виконання будівельних робіт з реконструкції будівлі (корпус №4) з втручанням у зовнішні огороджувальні конструкції без дозволу на їх виконання.
За результатами перевірки забудовника притягнули до адмінвідповідальності. Внесені приписи про зупинення робіт і про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності. А порушника зобов’язано оформити документи для виконання будівельних робіт відповідно до вимог законодавства або ж привести об’єкт будівництва до попереднього стану.
Юридична позиція підприємства-власника будівлі полягає в тому, що відповідальність за правопорушення лежить не на ньому, а на фізичній особі, якій ця частина корпусу надана в тимчасову позичку. Саме ця фізична особа і проводить будівельні роботи.
Оскільки подібне дуже нагадує схему ухилення від відповідальності, Чернігівська міська рада звертається до правоохоронних органів з проханням провести перевірку цих та інших пов’язаних фактів.
Варто розуміти небезпеку, яку потенційно несуть такі роботи та подальша експлуатація цих приміщень. Оскільки будівництво проводилося без затвердженого робочого проекту та документів, які надавали би право на виконання будівельних робіт – державні органи офіційно не можуть контролювати якість будівельно-монтажних робіт, проектування, застосованих будівельних матеріалів та виробів, здійснення авторського та технічного нагляду.
Відтак, неможливо буде встановити наскільки об’єкт відповідатиме будівельним стандартам, нормам, правилам. А результати такого будівництва можуть становити реальну загрозу життю та здоров’ю як працівників, так і відвідувачів даних приміщень.