«248-й день… Маю честь!»
Розлого прокоментував Олександр Мельник свою відставку з посади начальника фінансового управління Чернігівської міської ради, що відбулася днями. Точніше (людина все ж таки начфіном була!), це був… 248-й день на посаді.
Отже, слово автору.
Весь цей час друзі, знайомі та просто виборці-прихильники розпитували про причини, що змусили мене зголоситися «взяти до рук цей плуг»… а тепер цікавляться причинами звільнення.
Фундамент української державності руйнують вишуканий популізм, безсоромна неправдивість та маніакальна владна клептоманія, а результатом є психологічне, моральне та фізичне знищення українського народу.
Для втілення змін на краще у рідному Чернігові мало мати власне бачення його розвитку, мало роками пропонувати здійснення цих змін, потрібно ще й робити. Просто «лупати цю скалу»… тихо, планомірно та цілеспрямовано!
Виконавчий орган влади, з-під пера керівника якого фінансуються видатки у сумі понад 2,6 млрд гривень, – це не просто величезний ресурс і можливості, а й надзвичайна відповідальність і спокуса. На іншому важелі – заробіток менше 5000 гривен на місяць та майже цілодобова праця з умовними вихідними та відпустками.
Справді, зголоситися здійснювати таку діяльність за умов нестабільності і постійного пресингу, та й фактично на громадських засадах – це рішення, що далося мені не просто… воно має відбиток і на сімейних відносинах, і на моїй науковій роботі, і на нестійкому здоров’ї, і фінансовому стані родини. Але ж мене набагато простіше спровокувати на якийсь відчайдушний вчинок, аніж вмовити «відсидітися в окопі»…
Що вдалося
1. Стале функціонування великого міста надзвичайно залежне від безперебійного фінансування його видатків – оплати праці лікарів, вчителів, бібліотекарів та інших бюджетників, проведення різноманітних заходів, забезпечення роботи житлово-комунального господарства, закупівлі ліків і дитячого харчування, ремонтів доріг і будівництва фонтанів. А також безлічі інших видатків, навіть про існування яких більшість городян не здогадується, поки механізм міської господарки не дає збоїв.
За 248 днів таких збоїв не було. В умовах значного збільшення навантаження на працівників фінансового управління, пов’язаного із недосвідченістю керівників, нерозумінням ними процедур і шляхів досягнення поставлених цілей, відсутністю плановості в роботі та постійній зміні цілей і напрямків своєї діяльності, жодного збою роботи міського господарства допущено не було. В цьому є безперечна заслуга колективу фінансового органу міста, який зміг втримати ситуацію у надзвичайно складних умовах, і за це я вдячний кожному зі своїх підлеглих.
248 днів жодної затримки у фінансуванні.
248 днів жодного закритого казначейського рахунку.
248 днів відсутності заборгованості по заробітним платам бюджетників міста.
248 днів – один із найбільших депозитних вкладів серед всіх громад України, що на сьогодні становить 417,5 млн.гривень, із найвищою в Україні відсотковою ставкою.
2. Прозорість у роботі – один з об’єктивних чинників протидії корупції, прозорість видатків бюджету – запорука ефективного витрачання коштів громади та забезпечення контролю за ними. 248 днів зміни до бюджету міста Чернігова проходять погодження постійної комісії міської ради з питань комунальної власності, бюджету та фінансів, та оприлюднюються на сайті міської ради. 248 днів всі видатки бюджету міста до дрібниць може бачити кожен городянин, будь-хто з трьохсот тисяч може перевірити використання коштів громади за тим чи іншим напрямком.
Ще донедавна бюджет міста був «таємницею за сімома печатками» не тільки для мешканців міста, але й депутатів міської ради. Підняту до абсолютного рівня планку прозорості, навіть за бажання, понизити вже буде складно, за що я щиро вдячний депутатам профільної комісії, разом з якими я мав честь розпочати зміни влади чиновників та владу рад. Це було не просто, а тому ще більш приємно!
3. Впровадження зворотного зв’язку із чернігівцями, як інструменту «тримання руки на пульсі» фінансовим органом міста і виконання функцій контролю за ефективністю та цільовим використанням бюджетних коштів. Автоматична «гаряча лінія» фінансового управління міської ради – це можливість для будь-кого з мешканців міста бути задіяним у контролі за використанням коштів громади шляхом звичайного телефонного повідомлення на номер 930-630. За результатами 248 днів моєї роботи зворотній зв’язок із городянами запроваджено, сподіваюсь його не буде втрачено.
4. Десятки років весь світ рухався до автоматизації виробничих процесів, а у виконавчих органах міської ради третього тисячоліття досі основним носієм інформації є папір, а інструментом фінансиста/бухгалтера – калькулятор. За 248 днів пройдено складний шлях забезпечення модернізації та автоматизації виробничих процесів, в результаті – на майданчику Prozorro.gov.ua ініційовано процедуру закупівлі послуг, що забезпечать впровадження програмного модуля єдиної автоматичної тарифікації оплати праці працівників всіх виконавчих органів міста з унеможливленням зловживань при нарахуванні зарплати, а також переведення бухгалтерського обліку всіх головних розпорядників бюджетних коштів на стандартну платформу «1С. Бухгалтерія. 8.3».
За результатами процедури закупівлі послуг вже в цьому році заплановані заходи з підвищення кваліфікації, а з 1 січня всі бухгалтери виконавчих органів міста повинні перейти на єдиний автоматизований стандарт обліку. Сподіваюся, і в цій царині моє звільнення не призведе до повернення Чернігова у «темний кам’яний вік».
5. Зупинити відверті корупційні схеми доволі не складно, адже вони знаходяться на поверхні. Більшої шкоди бюджету міста наносять приховані «чорні діри», які ніби і знаходяться в межах правового поля, але організаційно та фінансово є неефективним витрачанням коштів міста. За 248 днів кілька давніх «чорних бюджетних дір» були припинені.
а) кілька років тому у сфері надання медичних послуг міста Чернігова з’явився приватний заклад «Фрезеніус», діяльність якого забезпечується бюджетним коштом; через причини, про які можна лише здогадуватися, надання послуг обласного рівня було перекладено на громаду Чернігова без необхідного фінансового забезпечення, тому у внесеному мною проекті бюджету міста на 2017 рік відсутня згода на прийняття цих зобов’язань обласного рівня, що дозволить зберегти для медичної сфери Чернігова кілька мільйонів гривень;
б) півроку точаться суперечки щодо припинення неконтрольованого «відмивання» бюджетних коштів через так звані спортивні школи фізкультурно-спортивних товариств, окремі керівники яких, за словами міського голови Атрошенка, завдяки використанню свого службового становища організовували постачання «тітушок» для протидії Євромайдану, але і у цьому питанні «поставлена крапка» - у внесеному мною проекті бюджету міста на 2017 рік відсутні мільйонні видатки для фінансування їх непрозорої діяльності з відповідним одночасним збільшенням прямого фінансування спорту міста;
в) від березня тривала епопея із реорганізації економічно неефективної структури - КП «Облсвітло», яка нарешті закінчиться на пленарному засіданні міської ради 30 листопада і забезпечувати освітлення міста буде комунальне підприємство міста із значною економією витрат;
г) вирішено довготривалий нав’язаний громаді конфлікт, що точився навколо фінансування Державної залізничної лікарні, – обласна рада дала згоду на прийняття закладу в обласну власність, заборгованість по заробітній платі колективу виплачена, всі працівники лікарні мають перспективи подальшого працевлаштування, а у внесеному мною проекті бюджету міста на 2017 рік не передбачено фінансування цього лікувального закладу системи Мінінфраструктури;
д) як член комісії про визначення сплати забудовниками пайових внесків на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста з перших засідань комісії в супереч позиції її більшості виступав проти відвертого заниження вартості будівництва нових об’єктів, що призводить до зменшення надходжень до бюджету міста, результатом чого стала публічна заява міського голови щодо можливої обґрунтованої вартості будівництва у Чернігові не менше 5000 грн/м2 і відповідне збільшення сум внесків до бюджету міста.
За 248 днів перекриті та зупинені й ряд інших оборудок, але значна частина доходів і видатків скарбниці міста й надалі потребує підсиленого контролю не тільки фінансового управління та депутатського корпусу, але й правоохоронних органів!
6. На виконання доручення міського голови Атрошенка В.А. у листопаді був внесений і одноголосно схвалений виконкомом міської ради проект бюджету міста на 2017 рік вперше, а 30 листопада буде розглянутий міською радою. Цей документ відображає моє бачення, як керівника фінансового органу міста, щодо включення до кошторису громади тих або інших видатків. Звичайно, інший керівник відповідно до ч.5 ст.75 Бюджетного кодексу України може змінити заданий мною напрям руху, але відповідальність має прізвища!
7. Кожна людина має ті або інші мотиви для здійснення своєї діяльності, як правові, так і злочинні. Для більшості робітників матеріальна винагорода містить основний мотив до праці, і служба в органах місцевого самоврядування – не виняток. 248 днів вистачило для початку розірвання корупційного кола – фінансовим органом міста було винайдено можливості та інструменти підвищення оплати праці керівникам виконавчих органів міста з 5000 до 9000 гривен на місяць. Зазначений фактор має визначний антикорупційний вплив, адже тепер на керівні посади з більшою вірогідністю зможуть претендувати незаплямовані представники «свіжої крові», про яких так багато говорили, але не створювали умов для їх залучення до управлінських процесів.
Що не вдалося
При прийнятті рішення про участь у конкурсі на посаду начальника фінансового управління міської ради я планував працювати протягом року, адже саме такий період є найбільш ефективним для активного впровадження змін у будь-якій сфері діяльності.
При прийнятті на роботу міський голова поставив переді мною дві умови – чесно працювати на користь громади і публічно не критикувати роботу представників його команди, допоки я буду керівником фінансового органу міста. Думаю, що свої зобов’язання я виконав.
Про зобов’язання Владислава Атрошенка знаю я і він. Рівень їх виконання ми обидва також усвідомлюємо.
Тож, мені не вдалося бути достатньо гнучким, щоб дванадцять місяців дотримуватися умов у односторонньому порядку.
У «сухому залишку»
Вперше керівник фінансового органу Чернігова був призначений на посаду за результатами конкурсу за участю чотирьох претендентів, а тому працював на громаду Чернігова, а не був інструментом реалізації планів та амбіцій міського голови.
Доведено, що спокусу міською скарбницею можна пройти – я не тримаюся за посаду і залишаю її не через корупційний скандал і не тримаюся за неї, а йду «за згодою сторін» – у зв’язку зі створенням умов, що на сьогоднішній день унеможливлюють мою подальшу ефективність на посаді.
Відтепер більше можливостей посісти місце керівника фінансового органу міста має нова ефективна незалежна людина, яка перебуває поза системою, оскільки фактор законної матеріальної мотивації підвищено, а повернення до процедури «стажування» стане визнанням Чернігівською владою власної неспроможності до відкритості та змін.
Сьогодні мій крайній – 248-й день на службі Чернігівській громаді як посадової особи.
Дякую друзям за підтримку та допомогу, а недругам раджу не заспокоюватися.
Отже, слово автору.
Весь цей час друзі, знайомі та просто виборці-прихильники розпитували про причини, що змусили мене зголоситися «взяти до рук цей плуг»… а тепер цікавляться причинами звільнення.
Фундамент української державності руйнують вишуканий популізм, безсоромна неправдивість та маніакальна владна клептоманія, а результатом є психологічне, моральне та фізичне знищення українського народу.
Для втілення змін на краще у рідному Чернігові мало мати власне бачення його розвитку, мало роками пропонувати здійснення цих змін, потрібно ще й робити. Просто «лупати цю скалу»… тихо, планомірно та цілеспрямовано!
Виконавчий орган влади, з-під пера керівника якого фінансуються видатки у сумі понад 2,6 млрд гривень, – це не просто величезний ресурс і можливості, а й надзвичайна відповідальність і спокуса. На іншому важелі – заробіток менше 5000 гривен на місяць та майже цілодобова праця з умовними вихідними та відпустками.
Справді, зголоситися здійснювати таку діяльність за умов нестабільності і постійного пресингу, та й фактично на громадських засадах – це рішення, що далося мені не просто… воно має відбиток і на сімейних відносинах, і на моїй науковій роботі, і на нестійкому здоров’ї, і фінансовому стані родини. Але ж мене набагато простіше спровокувати на якийсь відчайдушний вчинок, аніж вмовити «відсидітися в окопі»…
Що вдалося
1. Стале функціонування великого міста надзвичайно залежне від безперебійного фінансування його видатків – оплати праці лікарів, вчителів, бібліотекарів та інших бюджетників, проведення різноманітних заходів, забезпечення роботи житлово-комунального господарства, закупівлі ліків і дитячого харчування, ремонтів доріг і будівництва фонтанів. А також безлічі інших видатків, навіть про існування яких більшість городян не здогадується, поки механізм міської господарки не дає збоїв.
За 248 днів таких збоїв не було. В умовах значного збільшення навантаження на працівників фінансового управління, пов’язаного із недосвідченістю керівників, нерозумінням ними процедур і шляхів досягнення поставлених цілей, відсутністю плановості в роботі та постійній зміні цілей і напрямків своєї діяльності, жодного збою роботи міського господарства допущено не було. В цьому є безперечна заслуга колективу фінансового органу міста, який зміг втримати ситуацію у надзвичайно складних умовах, і за це я вдячний кожному зі своїх підлеглих.
248 днів жодної затримки у фінансуванні.
248 днів жодного закритого казначейського рахунку.
248 днів відсутності заборгованості по заробітним платам бюджетників міста.
248 днів – один із найбільших депозитних вкладів серед всіх громад України, що на сьогодні становить 417,5 млн.гривень, із найвищою в Україні відсотковою ставкою.
2. Прозорість у роботі – один з об’єктивних чинників протидії корупції, прозорість видатків бюджету – запорука ефективного витрачання коштів громади та забезпечення контролю за ними. 248 днів зміни до бюджету міста Чернігова проходять погодження постійної комісії міської ради з питань комунальної власності, бюджету та фінансів, та оприлюднюються на сайті міської ради. 248 днів всі видатки бюджету міста до дрібниць може бачити кожен городянин, будь-хто з трьохсот тисяч може перевірити використання коштів громади за тим чи іншим напрямком.
Ще донедавна бюджет міста був «таємницею за сімома печатками» не тільки для мешканців міста, але й депутатів міської ради. Підняту до абсолютного рівня планку прозорості, навіть за бажання, понизити вже буде складно, за що я щиро вдячний депутатам профільної комісії, разом з якими я мав честь розпочати зміни влади чиновників та владу рад. Це було не просто, а тому ще більш приємно!
3. Впровадження зворотного зв’язку із чернігівцями, як інструменту «тримання руки на пульсі» фінансовим органом міста і виконання функцій контролю за ефективністю та цільовим використанням бюджетних коштів. Автоматична «гаряча лінія» фінансового управління міської ради – це можливість для будь-кого з мешканців міста бути задіяним у контролі за використанням коштів громади шляхом звичайного телефонного повідомлення на номер 930-630. За результатами 248 днів моєї роботи зворотній зв’язок із городянами запроваджено, сподіваюсь його не буде втрачено.
4. Десятки років весь світ рухався до автоматизації виробничих процесів, а у виконавчих органах міської ради третього тисячоліття досі основним носієм інформації є папір, а інструментом фінансиста/бухгалтера – калькулятор. За 248 днів пройдено складний шлях забезпечення модернізації та автоматизації виробничих процесів, в результаті – на майданчику Prozorro.gov.ua ініційовано процедуру закупівлі послуг, що забезпечать впровадження програмного модуля єдиної автоматичної тарифікації оплати праці працівників всіх виконавчих органів міста з унеможливленням зловживань при нарахуванні зарплати, а також переведення бухгалтерського обліку всіх головних розпорядників бюджетних коштів на стандартну платформу «1С. Бухгалтерія. 8.3».
За результатами процедури закупівлі послуг вже в цьому році заплановані заходи з підвищення кваліфікації, а з 1 січня всі бухгалтери виконавчих органів міста повинні перейти на єдиний автоматизований стандарт обліку. Сподіваюся, і в цій царині моє звільнення не призведе до повернення Чернігова у «темний кам’яний вік».
5. Зупинити відверті корупційні схеми доволі не складно, адже вони знаходяться на поверхні. Більшої шкоди бюджету міста наносять приховані «чорні діри», які ніби і знаходяться в межах правового поля, але організаційно та фінансово є неефективним витрачанням коштів міста. За 248 днів кілька давніх «чорних бюджетних дір» були припинені.
а) кілька років тому у сфері надання медичних послуг міста Чернігова з’явився приватний заклад «Фрезеніус», діяльність якого забезпечується бюджетним коштом; через причини, про які можна лише здогадуватися, надання послуг обласного рівня було перекладено на громаду Чернігова без необхідного фінансового забезпечення, тому у внесеному мною проекті бюджету міста на 2017 рік відсутня згода на прийняття цих зобов’язань обласного рівня, що дозволить зберегти для медичної сфери Чернігова кілька мільйонів гривень;
б) півроку точаться суперечки щодо припинення неконтрольованого «відмивання» бюджетних коштів через так звані спортивні школи фізкультурно-спортивних товариств, окремі керівники яких, за словами міського голови Атрошенка, завдяки використанню свого службового становища організовували постачання «тітушок» для протидії Євромайдану, але і у цьому питанні «поставлена крапка» - у внесеному мною проекті бюджету міста на 2017 рік відсутні мільйонні видатки для фінансування їх непрозорої діяльності з відповідним одночасним збільшенням прямого фінансування спорту міста;
в) від березня тривала епопея із реорганізації економічно неефективної структури - КП «Облсвітло», яка нарешті закінчиться на пленарному засіданні міської ради 30 листопада і забезпечувати освітлення міста буде комунальне підприємство міста із значною економією витрат;
г) вирішено довготривалий нав’язаний громаді конфлікт, що точився навколо фінансування Державної залізничної лікарні, – обласна рада дала згоду на прийняття закладу в обласну власність, заборгованість по заробітній платі колективу виплачена, всі працівники лікарні мають перспективи подальшого працевлаштування, а у внесеному мною проекті бюджету міста на 2017 рік не передбачено фінансування цього лікувального закладу системи Мінінфраструктури;
д) як член комісії про визначення сплати забудовниками пайових внесків на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста з перших засідань комісії в супереч позиції її більшості виступав проти відвертого заниження вартості будівництва нових об’єктів, що призводить до зменшення надходжень до бюджету міста, результатом чого стала публічна заява міського голови щодо можливої обґрунтованої вартості будівництва у Чернігові не менше 5000 грн/м2 і відповідне збільшення сум внесків до бюджету міста.
За 248 днів перекриті та зупинені й ряд інших оборудок, але значна частина доходів і видатків скарбниці міста й надалі потребує підсиленого контролю не тільки фінансового управління та депутатського корпусу, але й правоохоронних органів!
6. На виконання доручення міського голови Атрошенка В.А. у листопаді був внесений і одноголосно схвалений виконкомом міської ради проект бюджету міста на 2017 рік вперше, а 30 листопада буде розглянутий міською радою. Цей документ відображає моє бачення, як керівника фінансового органу міста, щодо включення до кошторису громади тих або інших видатків. Звичайно, інший керівник відповідно до ч.5 ст.75 Бюджетного кодексу України може змінити заданий мною напрям руху, але відповідальність має прізвища!
7. Кожна людина має ті або інші мотиви для здійснення своєї діяльності, як правові, так і злочинні. Для більшості робітників матеріальна винагорода містить основний мотив до праці, і служба в органах місцевого самоврядування – не виняток. 248 днів вистачило для початку розірвання корупційного кола – фінансовим органом міста було винайдено можливості та інструменти підвищення оплати праці керівникам виконавчих органів міста з 5000 до 9000 гривен на місяць. Зазначений фактор має визначний антикорупційний вплив, адже тепер на керівні посади з більшою вірогідністю зможуть претендувати незаплямовані представники «свіжої крові», про яких так багато говорили, але не створювали умов для їх залучення до управлінських процесів.
Що не вдалося
При прийнятті рішення про участь у конкурсі на посаду начальника фінансового управління міської ради я планував працювати протягом року, адже саме такий період є найбільш ефективним для активного впровадження змін у будь-якій сфері діяльності.
При прийнятті на роботу міський голова поставив переді мною дві умови – чесно працювати на користь громади і публічно не критикувати роботу представників його команди, допоки я буду керівником фінансового органу міста. Думаю, що свої зобов’язання я виконав.
Про зобов’язання Владислава Атрошенка знаю я і він. Рівень їх виконання ми обидва також усвідомлюємо.
Тож, мені не вдалося бути достатньо гнучким, щоб дванадцять місяців дотримуватися умов у односторонньому порядку.
У «сухому залишку»
Вперше керівник фінансового органу Чернігова був призначений на посаду за результатами конкурсу за участю чотирьох претендентів, а тому працював на громаду Чернігова, а не був інструментом реалізації планів та амбіцій міського голови.
Доведено, що спокусу міською скарбницею можна пройти – я не тримаюся за посаду і залишаю її не через корупційний скандал і не тримаюся за неї, а йду «за згодою сторін» – у зв’язку зі створенням умов, що на сьогоднішній день унеможливлюють мою подальшу ефективність на посаді.
Відтепер більше можливостей посісти місце керівника фінансового органу міста має нова ефективна незалежна людина, яка перебуває поза системою, оскільки фактор законної матеріальної мотивації підвищено, а повернення до процедури «стажування» стане визнанням Чернігівською владою власної неспроможності до відкритості та змін.
Сьогодні мій крайній – 248-й день на службі Чернігівській громаді як посадової особи.
Дякую друзям за підтримку та допомогу, а недругам раджу не заспокоюватися.