
Вій. У пошуках шляхів

Вочевидь, що народження цієї вистави на чернігівські сцені стало наслідком, з одного боку, невпинного пошуку режисером-постановником цікавого драматургічного матеріалу, який би відображав реалії і проблеми нашого сьогодення, творчого пошуку оригінальних режисерських рішень, завдяки яким спектакль стає захоплюючим і привабливим для глядачів різних вікових категорій і різних смаків. З іншого боку, філософською зерниною вистави є саме пошуки – і свого місця в житті (чи лишатися в селі, чи їхати до міста), і відповіді на питання «Чому так недобре живемо?», і врешті решт, пошуки шляхів до спасіння душі. Бо якщо людина упродовж свого земного життя не знаходить путі до спасіння душі, то навіщо ж тоді той життєвий шлях торувати?
Вистава захоплює з перших же хвилин сценічного дійства несподіваним ракурсом показу українських реалій – переповнена маршрутка, відсутність мобільного зв’язку на віддаленій автобусній зупинці – через призму світогляду європейців Даміана і Лукаса, зіграних артистами Дмитром Літашовим і Сергієм Пунтусом з тонкою іронією, але напрочуд натуралістично. Упродовж всієї першої дії вони не перестають дивуватися, почасти й жахатися, життєвим реаліям сільської глибинки. Через постійні перепитування Лукаса, який не розуміє по-українські, та своєрідні пояснення Даміана, що начебто й знає українську мову, але «якусь іншу», глядач якось по-новому, нібито зі сторони починає сприймати такі зрозумілі кожному українцеві речі, як глузлива відмова Дреньки (арт. Світлана Сурай) поступитися бабці місцем в автобусі або турботливе пояснення баби Соньки (арт. Любов Колесникова) «онук мій Коля три тижні як прийшов з армії і відпочиває…» і таке інше.
Вистава вийшла надзвичайно емоційно напруженою та максимально наближеною до нашого сьогодення: тут і пиятики до безтями онука Миколи (арт. Євген Бондар) з друзями Іваном (арт. Володимир Сурай) і Романом (арт. Петро Великий), і вбивство з поліцейським розслідуванням (слідчий – арт. Микола Лемешко), і згадки про голодомор, і поряд з цим – потроєний у різних вікових іпостасях образ баби Соньки (середня Сонька – засл.арт.України Оксана Гребенюк, мала Сонька – арт. Анна Владович), і розповіді діда Явтуха (нар.арт.України Валентин Судак) про Вія й усіляку нечисту силу та відспівування відьми Оксани (арт. Ірина Лозовська) по скайпу.
Акцентованим пунктиром через увесь сюжет проходить образ баби Соньки, колоритно і багатогранно відтворений артисткою Любов’ю Колесниковою, – то сільська бабця, що побивається через загублених гусей; то умудрена життям берегиня жіночого роду та господиня, що не відпустить гостей, не нагодувавши пиріжками; то зболіла від страшних спогадів старенька, що в дитинстві пережила голодомор; то співчутлива співбесідниця, відкрита душею до страхів і страждань іншої людини…
Завдяки органічному поєднанню нестандартних режисерських рішень, сучасних засобів театрального втілення з натхненою високопрофесійною грою акторського ансамблю вдалося відтворити таке складне, вражаюче до глибини душі сценічне дійство. Вражають запаморочливі через технічну складність і, водночас, лаконічні декораційні конкструкції – плід спільних пошуків художника-сценографа Ольги Горячєвої та режисера-постановника, що дають можливість створювати безліч ситуативних просторів, в яких відбуваються різноманітні сюжетні події. Вражає звукове оформлення вистави режисером-постановником, який залучив до музичного супроводу і народні українські мотиви, і акапельне виконання глібовської «Стоїть гора високая», і вібруюче соло віолончелі, і цілу гаму відлунь, зітхань, пташиних і кошачих голосів, які не просто слугують фоном або супроводжують окремі сцени, а створюють відповідний настрій і поглиблене сприйняття глядачем задуму режисера.
Шаленими оваціями, вигуками «Браво!» та численними букетами квітів вшановувала переповнена глядацька зала творців цього захоплюючого сценічного дійства – спочатку акторів за натхненну, проникливу, високопрофесійну гру, а потім і режисера-постановника Андрія Бакірова, якого запросили на сцену і який зі словами вдячності звернувся до всіх працівників театру, задіяних у постановці спектаклю, а також до високоповажної чернігівської публіки за прихильність і відданість театрові.
Насамкінець генеральний директор театру, заслужений діяч мистецтв України Сергій Мойсієнко оголосив 91-й ювілейний театральний сезон Чернігівського академічного облмуздрамтеатру ім. Т.Г.Шевченка закритим і запросив наших шанувальників бути частими і бажаними гостями театру у наступному сезоні.
Тож бажаємо нашим дорогим чернігівським глядачам добра і благополуччя, гарного літнього відпочинку і яскравих вражень від нових творчих робіт шевченківців.
До нових приємних зустрічей у наступному театральному сезоні!
Раїса Міненко, керівник літературно-драматургічної частини театру
фото: Віктор Кошмал