Результати перевірки КП «Паркування та ринок»
Комісія з перевірки діяльності КП «Паркування та ринок» 16 березня представила звіт за результатами своєї діяльності.
На презентацію не з'явився жоден з представників самого комунального підприємства (КП), натомість весь керівний склад написав заяви на звільнення.
Увесь звіт займає більше 40 сторінок. Нижче – найцікавіше з діяльності цього підприємства.
Паркування
Рішенням Чернігівської міської ради від 26 грудня 2014 року затверджено перелік земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів. Усього таких підприємство отримало 10 таких ділянок.
За 2015 рік підприємство отримало доходів від паркування в сумі 638,6 тис. грн.
Водночас з 1 червня 2013 року між КП та ФОП Дегтяренко В.В. було укладено договір, суть якого зводилась до того, що ФОП має: забезпечити контроль за оплатою користувачами через паркомати плати за утримання майданчиків для паркування, та забезпечити сплату користувачами через паркомати плати за утримання майданчиків для паркування в сумі не меншій ніж 42000 грн на календарний місяць(фактично він коливався в межах 44 тис. – 55 тис. грн. на місяць).
Тобто цей ФОП мав би виконувати ті функції, заради яких створювалось КП «Паркування та ринок».
Наразі підприємство має обслуговувати 215 паркувальних місць. Таким чином, під час визначення мінімальної суми рентабельності послуги передбачалось, що дохід за користування 1 паркувальним місцем на день складає 6,5 грн (42000 грн/215/30).
Отже, з урахуванням вартості послуги з паркування (6 грн. за годину), передбачалося, що за день обслуговуванню підлягає лише 1 транспортний засіб шляхом розміщення в межах 1 паркувального місця протягом лише 1 години. Решта часу місце начебто вільне, що повністю не відповідає стану і завантаженості паркувальних місць в місті.
Членами комісії вибірково здійснювалось візуальне спостереження за фактичною наповненістю парковочних місць на різних паркувальних майданчиках міста. 1 паркувальне місце на день за мінімальним розрахунком має забезпечувати надходження в сумі не менше 30 грн. Планові надходження за рік в цьому випадку мали скласти щонайменше 2354000 грн, з розрахунку 30*215*365.
Таким чином, вбачається, що решту (орієнтовно в сумі 1 200 655 грн) було недоотримано КП внаслідок або службової недбалості, або у зв’язку із розкраданням коштів через задіяння транзитного суб'єкта – ФОП Дегтяренка В. В.
Інвестиційна діяльність
На момент проведення перевірки КП «Паркування та ринок» одержало із земель комунальної власності 130 земельних ділянок, з них 128 – на праві постійного користування, 2 – в оренду. Для будівництва і розміщення там тимчасових, або капітальних споруд підприємством укладались так звані «Договори про спільну інвестиційну діяльність, або співробітництво»".
Суть такого співробітництва – у фінансуванні інвестором розробки проектної документації з відведення земельної ділянки під розміщення об’єкту, виготовленню проектно-кошторисної документації, витрат по будівництву об’єкту та інших витрат.
У свою чергу, КП забезпечує підготовку матеріалів на засідання сесії міськради для затвердження проекту землеустрою та оформлення правовстановлюючого документу на право постійного користування земельною ділянкою для розміщення об’єкту.
Поряд з цим, умовами договорів передбачено, що інвестор є власником об’єкту інвестування, в деяких випадках окремо зазначається, що інвестор здійснює експлуатацію та утримання об’єкта після його спорудження або розпоряджається ним на власний розсуд.
Жодним з договорів не передбачена участь КП в розподілі доходу від експлуатації споруд або від здачі їх в оренду (найм).
Фактично КП виступає як комерційний агент або як комісіонер в інтересах інвесторів у земельних та містобудівних відносинах, а договори про співробітництво у поєднанні з іншими договорами (інвестування, генерального підряду – інвестування, надання послуг, ліцензій), договори про спільну інвестиційну діяльність мають на меті створення передумов для діяльності інвесторів як бенефіціарів будівництва та кінцевих землекористувачів.
Непрозорий механізм залучення інвесторів для цілей забудови території міста, що призвело до незаконного використання особами земельних ділянок та заподіяно збитків у вигляді неодержання місцевим бюджетом щонайменше 993 346 грн орендної плати за землю.
Відшкодування земельного податку
Умовами інвестиційних договорів передбачено зобов’язання інвесторів компенсувати КП його витрати, пов’язані з утриманням ділянки, враховуючи земельний податок.
Згідно даних фінансової звітності за 2015 рік, розмір нарахованого податку на землю склав 317 тис. грн.
У свою чергу, рішенням міської ради КП звільнено від сплати земельного податку, що зараховується до міського бюджету (40%), що у грошовому виразі за 2015 рік склало 126 тис. грн.
Поряд з цим, інвесторами здійснюється компенсація 100% земельного податку, включаючи частку від сплати якої КП звільнено.
У такий спосіб посадові особи КП ввели в оману контрагентів щодо фактичних сум податку на землю, що ним сплачено у 2015 р. і які належать компенсувати КП. Тобто, частина компенсації земельного податку в сумі 126 тис. грн (40% від суми відшкодування уявних витрат за 2015 рік), є неправомірно одержаним КП доходом.
ПП «Вимпел плюс»
29 серпня 2007 року ПП «Вимпел плюс» та КП «Паркування та ринок» уклали договір про організацію спільної діяльності. Балансовий прибуток, що отримають Сторони від спільної діяльності, підлягає такому розподілу: 90% належить ПП «Вимпел-плюс», 10% – КП. Термін дії договору – до 2058 року.
Внеском КП «Паркування та ринок» є виробнича база на вул. Щорса, 114-а балансовою вартістю 692 401 грн та обладнання, що розташоване на виробничій базі балансовою вартістю 9 667 грн.
Водночас документів, що підтверджують здійснення внеску зі сторони ПП «Вимпел Плюс» на суму 7 018 754 грн, не надано.
Всього спільною діяльністю між КП та «Вимпел Плюс» охоплено 7 ділянок загальною площею 1,4909 га, за які щомісяця сплачувалось 23 тис. грн.
Комісія визначає, що КП тривалий час неефективно користувалося комунальним майном на праві господарського відання, фактично передавши його третім особам на термін 50 років.
Передача в користування комунального майна відбувалася без попередньої оцінки його ринкової (справедливої) вартості, а також без врахування вартості користування, визначеного відповідно до законодавства про оренду державного та комунального майна.
Таким чином, за об’єкти на території загалом 1,4909 га КП отримує прибуток в розмірі 800 грн на місяць. Доцільність такої діяльності є більш ніж сумнівною.
Решта надходжень від спільної діяльності – це відшкодування втрат, при цьому лише за фактом неправильного визначення режиму користування земельною ділянкою, яка мала бути передана в оренду, місцевим бюджетом недоотримано орендної плати за землю 398 тисяч грн.
Антикорупційна складова
Перевірка встановила, що між КП та ФОП Андрос Максим Сергійович укладений Договір №108/015:0298 про спільну інвестиційну діяльність без створення юридичної особи, предметом якого є спільна діяльність сторін з розміщення та експлуатації об’єктів соціально-торгового призначення – торгових рядів на вул. Рокосовського, 16. Вони знаходяться на земельній ділянці 0,1792 га, яка передана КП в постійне користування.
Водночас встановлено, що Синенко Дмитро Григорович разом з Андросом М.С. та Брильовим Денисом Олеговичем є засновниками ТОВ «Чернігівська міська платіжна система», що в свою чергу вказує на існування в даному випадку у директора КП приватного інтересу, зумовленого особистими, позаслужбовими стосунками і свідчить про укладання ним договору в умовах існування реального конфлікту інтересів.
В цій частині слід врахувати, що ТОВ «Чернігівська міська платіжна система» перебуває в договірних відносинах з КП, здійснюючи спільну діяльність з експлуатації зупинки громадського транспорту із вмонтованим торгівельним кіоском (павільйоном)на вул. Доценка, 7-а, зупинка «вул. Космонавтів».
Окрім того, ТОВ «Чернігівська міська платіжна система» на своєму сайті, посилаючись на партнерські відносини з КП, пропонує послугу з користування майданчиками для платного паркування шляхом придбання за допомогою електронного платіжного сервісу абонементного талону на паркування у Чернігові.
Однак, згідно пояснень працівників КП, договір між КП та ТОВ «Чернігівська міська платіжна система» щодо надання останнім посередницьких послуг не укладався, облік реалізованих паркувальних талонів на КП не здійснюється, порядок обігу таких абонементних талонів є нормативно не визначеним, а їх вартість – економічно не обґрунтована. Це в свою чергу створює умови для відповідних зловживань при реалізації та обігу зазначених абонементних талонів.
Також перевіркою виявлено, що на момент її проведення відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, керівником ТОВ «Чернігівська міська платіжна система» є Брильов Денис Олегович, котрий одночасно до 01.02.2016 р. також був заступником директора КП, а з 01.02.2016 р. – виконуючим обов’язки директора КП.
Окрім того, у 2012-2014 роках КП уклало 5 договорів з ТОВ «МЛП-Драйв», предметом котрих була спільна діяльність з розміщення та експлуатації об’єктів з продажу кегового пива та торгових павільйонів.
Відповідно до відомостей ЄДР, кінцевими власниками вказаного підприємства є дві особи: Барановська Людмила Віталіївна та Скрицький Дмитро Петрович. Останній, відповідно до статуту, є також керівником підприємства. В той же час Скрицький Дмитро Петрович є також кінцевим власником, а також з керівником іншого підприємства – ТОВ "АС-Девелопмент", юридична адреса котрого співпадає з адресою місця реєстрації Дмитра Григоровича Синенка, колишнього керівника КП «Паркування та ринок».
Даний факт також може свідчити або про укладання договорів з ТОВ «МЛП-Драйв» в умовах існування реального конфлікту інтересів у директора КП, або про використання директором КП свого службового становища в свої приватних інтересах.
На презентацію не з'явився жоден з представників самого комунального підприємства (КП), натомість весь керівний склад написав заяви на звільнення.
Увесь звіт займає більше 40 сторінок. Нижче – найцікавіше з діяльності цього підприємства.
Паркування
Рішенням Чернігівської міської ради від 26 грудня 2014 року затверджено перелік земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів. Усього таких підприємство отримало 10 таких ділянок.
За 2015 рік підприємство отримало доходів від паркування в сумі 638,6 тис. грн.
Водночас з 1 червня 2013 року між КП та ФОП Дегтяренко В.В. було укладено договір, суть якого зводилась до того, що ФОП має: забезпечити контроль за оплатою користувачами через паркомати плати за утримання майданчиків для паркування, та забезпечити сплату користувачами через паркомати плати за утримання майданчиків для паркування в сумі не меншій ніж 42000 грн на календарний місяць(фактично він коливався в межах 44 тис. – 55 тис. грн. на місяць).
Тобто цей ФОП мав би виконувати ті функції, заради яких створювалось КП «Паркування та ринок».
Наразі підприємство має обслуговувати 215 паркувальних місць. Таким чином, під час визначення мінімальної суми рентабельності послуги передбачалось, що дохід за користування 1 паркувальним місцем на день складає 6,5 грн (42000 грн/215/30).
Отже, з урахуванням вартості послуги з паркування (6 грн. за годину), передбачалося, що за день обслуговуванню підлягає лише 1 транспортний засіб шляхом розміщення в межах 1 паркувального місця протягом лише 1 години. Решта часу місце начебто вільне, що повністю не відповідає стану і завантаженості паркувальних місць в місті.
Членами комісії вибірково здійснювалось візуальне спостереження за фактичною наповненістю парковочних місць на різних паркувальних майданчиках міста. 1 паркувальне місце на день за мінімальним розрахунком має забезпечувати надходження в сумі не менше 30 грн. Планові надходження за рік в цьому випадку мали скласти щонайменше 2354000 грн, з розрахунку 30*215*365.
Таким чином, вбачається, що решту (орієнтовно в сумі 1 200 655 грн) було недоотримано КП внаслідок або службової недбалості, або у зв’язку із розкраданням коштів через задіяння транзитного суб'єкта – ФОП Дегтяренка В. В.
Інвестиційна діяльність
На момент проведення перевірки КП «Паркування та ринок» одержало із земель комунальної власності 130 земельних ділянок, з них 128 – на праві постійного користування, 2 – в оренду. Для будівництва і розміщення там тимчасових, або капітальних споруд підприємством укладались так звані «Договори про спільну інвестиційну діяльність, або співробітництво»".
Суть такого співробітництва – у фінансуванні інвестором розробки проектної документації з відведення земельної ділянки під розміщення об’єкту, виготовленню проектно-кошторисної документації, витрат по будівництву об’єкту та інших витрат.
У свою чергу, КП забезпечує підготовку матеріалів на засідання сесії міськради для затвердження проекту землеустрою та оформлення правовстановлюючого документу на право постійного користування земельною ділянкою для розміщення об’єкту.
Поряд з цим, умовами договорів передбачено, що інвестор є власником об’єкту інвестування, в деяких випадках окремо зазначається, що інвестор здійснює експлуатацію та утримання об’єкта після його спорудження або розпоряджається ним на власний розсуд.
Жодним з договорів не передбачена участь КП в розподілі доходу від експлуатації споруд або від здачі їх в оренду (найм).
Фактично КП виступає як комерційний агент або як комісіонер в інтересах інвесторів у земельних та містобудівних відносинах, а договори про співробітництво у поєднанні з іншими договорами (інвестування, генерального підряду – інвестування, надання послуг, ліцензій), договори про спільну інвестиційну діяльність мають на меті створення передумов для діяльності інвесторів як бенефіціарів будівництва та кінцевих землекористувачів.
Непрозорий механізм залучення інвесторів для цілей забудови території міста, що призвело до незаконного використання особами земельних ділянок та заподіяно збитків у вигляді неодержання місцевим бюджетом щонайменше 993 346 грн орендної плати за землю.
Відшкодування земельного податку
Умовами інвестиційних договорів передбачено зобов’язання інвесторів компенсувати КП його витрати, пов’язані з утриманням ділянки, враховуючи земельний податок.
Згідно даних фінансової звітності за 2015 рік, розмір нарахованого податку на землю склав 317 тис. грн.
У свою чергу, рішенням міської ради КП звільнено від сплати земельного податку, що зараховується до міського бюджету (40%), що у грошовому виразі за 2015 рік склало 126 тис. грн.
Поряд з цим, інвесторами здійснюється компенсація 100% земельного податку, включаючи частку від сплати якої КП звільнено.
У такий спосіб посадові особи КП ввели в оману контрагентів щодо фактичних сум податку на землю, що ним сплачено у 2015 р. і які належать компенсувати КП. Тобто, частина компенсації земельного податку в сумі 126 тис. грн (40% від суми відшкодування уявних витрат за 2015 рік), є неправомірно одержаним КП доходом.
ПП «Вимпел плюс»
29 серпня 2007 року ПП «Вимпел плюс» та КП «Паркування та ринок» уклали договір про організацію спільної діяльності. Балансовий прибуток, що отримають Сторони від спільної діяльності, підлягає такому розподілу: 90% належить ПП «Вимпел-плюс», 10% – КП. Термін дії договору – до 2058 року.
Внеском КП «Паркування та ринок» є виробнича база на вул. Щорса, 114-а балансовою вартістю 692 401 грн та обладнання, що розташоване на виробничій базі балансовою вартістю 9 667 грн.
Водночас документів, що підтверджують здійснення внеску зі сторони ПП «Вимпел Плюс» на суму 7 018 754 грн, не надано.
Всього спільною діяльністю між КП та «Вимпел Плюс» охоплено 7 ділянок загальною площею 1,4909 га, за які щомісяця сплачувалось 23 тис. грн.
Комісія визначає, що КП тривалий час неефективно користувалося комунальним майном на праві господарського відання, фактично передавши його третім особам на термін 50 років.
Передача в користування комунального майна відбувалася без попередньої оцінки його ринкової (справедливої) вартості, а також без врахування вартості користування, визначеного відповідно до законодавства про оренду державного та комунального майна.
Таким чином, за об’єкти на території загалом 1,4909 га КП отримує прибуток в розмірі 800 грн на місяць. Доцільність такої діяльності є більш ніж сумнівною.
Решта надходжень від спільної діяльності – це відшкодування втрат, при цьому лише за фактом неправильного визначення режиму користування земельною ділянкою, яка мала бути передана в оренду, місцевим бюджетом недоотримано орендної плати за землю 398 тисяч грн.
Антикорупційна складова
Перевірка встановила, що між КП та ФОП Андрос Максим Сергійович укладений Договір №108/015:0298 про спільну інвестиційну діяльність без створення юридичної особи, предметом якого є спільна діяльність сторін з розміщення та експлуатації об’єктів соціально-торгового призначення – торгових рядів на вул. Рокосовського, 16. Вони знаходяться на земельній ділянці 0,1792 га, яка передана КП в постійне користування.
Водночас встановлено, що Синенко Дмитро Григорович разом з Андросом М.С. та Брильовим Денисом Олеговичем є засновниками ТОВ «Чернігівська міська платіжна система», що в свою чергу вказує на існування в даному випадку у директора КП приватного інтересу, зумовленого особистими, позаслужбовими стосунками і свідчить про укладання ним договору в умовах існування реального конфлікту інтересів.
В цій частині слід врахувати, що ТОВ «Чернігівська міська платіжна система» перебуває в договірних відносинах з КП, здійснюючи спільну діяльність з експлуатації зупинки громадського транспорту із вмонтованим торгівельним кіоском (павільйоном)на вул. Доценка, 7-а, зупинка «вул. Космонавтів».
Окрім того, ТОВ «Чернігівська міська платіжна система» на своєму сайті, посилаючись на партнерські відносини з КП, пропонує послугу з користування майданчиками для платного паркування шляхом придбання за допомогою електронного платіжного сервісу абонементного талону на паркування у Чернігові.
Однак, згідно пояснень працівників КП, договір між КП та ТОВ «Чернігівська міська платіжна система» щодо надання останнім посередницьких послуг не укладався, облік реалізованих паркувальних талонів на КП не здійснюється, порядок обігу таких абонементних талонів є нормативно не визначеним, а їх вартість – економічно не обґрунтована. Це в свою чергу створює умови для відповідних зловживань при реалізації та обігу зазначених абонементних талонів.
Також перевіркою виявлено, що на момент її проведення відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, керівником ТОВ «Чернігівська міська платіжна система» є Брильов Денис Олегович, котрий одночасно до 01.02.2016 р. також був заступником директора КП, а з 01.02.2016 р. – виконуючим обов’язки директора КП.
Окрім того, у 2012-2014 роках КП уклало 5 договорів з ТОВ «МЛП-Драйв», предметом котрих була спільна діяльність з розміщення та експлуатації об’єктів з продажу кегового пива та торгових павільйонів.
Відповідно до відомостей ЄДР, кінцевими власниками вказаного підприємства є дві особи: Барановська Людмила Віталіївна та Скрицький Дмитро Петрович. Останній, відповідно до статуту, є також керівником підприємства. В той же час Скрицький Дмитро Петрович є також кінцевим власником, а також з керівником іншого підприємства – ТОВ "АС-Девелопмент", юридична адреса котрого співпадає з адресою місця реєстрації Дмитра Григоровича Синенка, колишнього керівника КП «Паркування та ринок».
Даний факт також може свідчити або про укладання договорів з ТОВ «МЛП-Драйв» в умовах існування реального конфлікту інтересів у директора КП, або про використання директором КП свого службового становища в свої приватних інтересах.