Вісім років триває реставрація іконостасу Іллінської церкви Чернігова
Це Іллінська церква Чернігова. Її почали будувати наприкінці 11 - початку 12 століття. Невелика каплиця, яка веде до печерного комплексу - одна з найдавніших пам’яток міста. Хоча вона й відкрита для відвідувачів, вони не зможуть побачити тут головної прикраси церкви - іконостаса.
Павло Тирський, журналіст:
- Ось так виглядає нині іконостас Іллінської церки Чернігова. За цими будівельними лісами - лише його основа. Різьблення та ікони знаходяться на реставрації.
Як виглядав сам іконостас, можна побачити хіба що на фотографіях. Величезна конструкція заввишки 12 метрів із трьома десятками ікон. Особливість іконостаса - він не прямий, вигнутий за формою.
Володимир Руденок, керівник відділу наукових досліджень печер та археології Національного заповідника "Чернігів стародавній":
- Дело в том, что если бы его сделали прямым - он бы, естественно, был бы гораздо меньше. И иконы, которые бы размещались в этом иконостасе, были бы тоже меньше и, безусловно, смотрелись бы гораздо хуже.
Іконостас відновили наприкінці 80-х років. Його сильно пошкодив жук деревоточець. Самі ікони - вже 8 років як на реставрації.
- Вот это ведется проглаживание. После того, как нанесен осетровый рыбий клей, проглаживается участок.
Так починається реставрація ікони "Апостоли Пилип та Андрій". Спеціальним розчином зміцнюють фарбу і для профілактики заклеюють папіросним папером.
Раїса Боголюб, художник-реставратор:
- После того, как будут сделаны процессы, я снимаю профилактическую заклейку. Я начинаю делать, если надо, регенерацию лака, потом расчистки, потом подвожу рисунок в местах утрат, и после этого делаются тонировки и покрытия лаком.
На реставрацію однією такої ікони йде близько півроку. Чи не найскладніше, що доводиться робити художникам-реставраторам, - виявити, який вигляд ікона мала від самого початку.
Ігор Шаполов, художник-реставратор:
- Очень много предыдущих поновлений и предыдущих реставраций, поэтому сложность в том, чтобы найти авторский родной слой и восстановить утраты, которые были в процессе бытования иконы.
Із 31 ікони вже готова 21. Чому реконструкція триває так довго. пояснюють не лише технологічним процесом - ікони мають декілька разів вкривати лаком і чекати, поки ті висохнуть. Справа й у тому, що бракує реставраторських рук.
Ольга Травкіна, керівник відділу музейної та наукової діяльності Національного заповідника "Чернігів стародавній":
- Залишились величезні ікони, і це не під силу нашим реставраторам. Тому що у нас працюють тільки 2 реставратори на півставки, у нас фактично одна ставка реставратора, а такий іконостас треба реставрувати цілою бригадою реставраторів.
Гроші на реставрацію дають здебільшого віряни та туристи. Втім їх замало: вартість робіт, які слід провести - 400 тисяч гривень. Цього року ініціатори реставрації навіть звернулися по отримання спеціального гранту Американського посольства. Якщо необхідну суму знайдуть - реставрацію завершать за 2-3 роки.
Павло Тирський, журналіст:
- Ось так виглядає нині іконостас Іллінської церки Чернігова. За цими будівельними лісами - лише його основа. Різьблення та ікони знаходяться на реставрації.
Як виглядав сам іконостас, можна побачити хіба що на фотографіях. Величезна конструкція заввишки 12 метрів із трьома десятками ікон. Особливість іконостаса - він не прямий, вигнутий за формою.
Володимир Руденок, керівник відділу наукових досліджень печер та археології Національного заповідника "Чернігів стародавній":
- Дело в том, что если бы его сделали прямым - он бы, естественно, был бы гораздо меньше. И иконы, которые бы размещались в этом иконостасе, были бы тоже меньше и, безусловно, смотрелись бы гораздо хуже.
Іконостас відновили наприкінці 80-х років. Його сильно пошкодив жук деревоточець. Самі ікони - вже 8 років як на реставрації.
- Вот это ведется проглаживание. После того, как нанесен осетровый рыбий клей, проглаживается участок.
Так починається реставрація ікони "Апостоли Пилип та Андрій". Спеціальним розчином зміцнюють фарбу і для профілактики заклеюють папіросним папером.
Раїса Боголюб, художник-реставратор:
- После того, как будут сделаны процессы, я снимаю профилактическую заклейку. Я начинаю делать, если надо, регенерацию лака, потом расчистки, потом подвожу рисунок в местах утрат, и после этого делаются тонировки и покрытия лаком.
На реставрацію однією такої ікони йде близько півроку. Чи не найскладніше, що доводиться робити художникам-реставраторам, - виявити, який вигляд ікона мала від самого початку.
Ігор Шаполов, художник-реставратор:
- Очень много предыдущих поновлений и предыдущих реставраций, поэтому сложность в том, чтобы найти авторский родной слой и восстановить утраты, которые были в процессе бытования иконы.
Із 31 ікони вже готова 21. Чому реконструкція триває так довго. пояснюють не лише технологічним процесом - ікони мають декілька разів вкривати лаком і чекати, поки ті висохнуть. Справа й у тому, що бракує реставраторських рук.
Ольга Травкіна, керівник відділу музейної та наукової діяльності Національного заповідника "Чернігів стародавній":
- Залишились величезні ікони, і це не під силу нашим реставраторам. Тому що у нас працюють тільки 2 реставратори на півставки, у нас фактично одна ставка реставратора, а такий іконостас треба реставрувати цілою бригадою реставраторів.
Гроші на реставрацію дають здебільшого віряни та туристи. Втім їх замало: вартість робіт, які слід провести - 400 тисяч гривень. Цього року ініціатори реставрації навіть звернулися по отримання спеціального гранту Американського посольства. Якщо необхідну суму знайдуть - реставрацію завершать за 2-3 роки.